Webové služby pro lékaře a odborné společnosti

RNDr. Václava Smitková


Název přednášky se z velké části kryje s názvem samotné konference. Přitom jde o téma, které nejen může naplnit celou konferenci, ale mohlo by být předmětem pětiletého vysokoškolského studia. Bylo by tudíž velmi pošetilé myslet si, že ho lze – byť alespoň v kostce - obsáhnout v krátké přednášce či jednom článku. Ti, kteří na tomto místě očekávají pojednání o telekonzultacích, operacích na dálku a podobných úžasných možnostech, které nám dnešní medicínská informatika nabízí, budou možná zklamáni. Věnujme pozornost jiné části webových služeb. A sice těm, které se z pohledu výše uvedených mohou zdát jako přízemní a nezajímavé, ale které mohou přinést velký užitek a přitom je jich možné dosáhnout mnohem skromnějšími prostředky.


Možnosti versus potřeby

Pojďme se nejprve podívat na vztah web – lékař z pohledu pravidla "nabídka - poptávka". Toto pravidlo ovšem uplatníme ne v pouhém smyslu ekonomie aplikované na zdravotnictví, ale spíše z hlediska zdravého selského rozumu.

Situaci na straně nabídky lze charakterizovat otázkou: "Co může web dnes nabídnout?". Odpověď zahrnuje čtyři aspekty: technologie, organizace, bezpečnost a aplikace. Technologie znamená, že web dokáže poskytnout nástroje, kterými na webu dokážeme vyřešit konkrétní úkoly, které lékaři řešit potřebují. Organizace znamená, že web jako IT kategorie dokáže poskytnout prostředky, jak pomoci zorganizovat provádění úkolů či dát určitým věcem řád. Nad slovem bezpečnost se možná ten z vás, kdo není profesně medicínským informatikem, pousměje, nicméně vězte, že i přes všechny televizní zprávy o nabourání hackerů do sítě Pentagonu či webových stránek ministerstva vnitra, je web bezpečný. Přesněji řečeno za dodržení určitých bezpečnostních pravidel mohu být a také jsou webové služby dostatečně bezpečné, a to i pro potřeby medicínské. Poslední aplikace měla být uvedena nejspíš jako první. Proč? Protože zatímco na začátku Internetu byl web pouhým shlukem vzájemně propojených stránek, dnes se jeho podoba z určitého úhlu pohledu velmi blíží organizovanosti počítače nebo počítačové sítě. Na webu fungují aplikace, funkčností a rozsáhlostí mnohdy větší než klasické počítačové programy. K tomu všemu nabízí web ještě přívětivost a snadnost ovládání. Lapidárně řečeno: kdo umí kliknout myší a dokáže vydedukovat, co znamená ikonka domečku, umí pracovat s webem a tedy umí v principu ovládat každou webovou aplikaci, každou webovou službu.

A co je na straně potřeby? Není třeba se pouštět do výčtu konkrétních věcí, které lékař, např. v soukromé ordinaci nebo v nemocniční ambulanci potřebuje nejvíc. Podstatné je jen to, že odpověď NEZNÍ, že nejvíc potřebuje počítače. Potřebuje jiné věci; v některých z nich mu ovšem počítače mohou pomáhat. Pokud mají pomáhat efektivně a co nejméně rušivě, musí uživatele minimálně zatěžovat: časově, složitostí ovládání, množstvím informací, které je potřeba k jejich ovládání navíc zvládnout. I z tohoto úhlu pohledu pravděpodobně neexistuje lepší řešení než to, kterému se říká webové služby.


Web pro lékaře

Co konkrétně tedy v dnešní době nabízí web lékařům? Pokud se budeme bavit o prostém čerpání informací, pak na prvním místě budou zcela určitě informace zpravodajské a odborné. Zpravodajské informace může lékař získat ze zpravodajských portálů, odborné informace z portálů medicínských, online časopisů, webů odborných společností či specializovaných odborných webů. K nim se – u soukromých lékařů či managementu zdravotnických zařízení – přičleňují ještě informace, které by se daly označit jako "podnikatelské". Ty lze najít např. na webovských stránkách MZČR, úřadů státní správy či pojišťoven.

Web ovšem není pouze zdroj informací. Je to také interaktivní médium. Médium, ve kterém každý může být aktivním hráčem. Z pohledu lékaře se v první řadě nabízí vlastní webovské stránky. Ty mohou zahrnovat jak vlastní prezentaci jako takovou, tak poskytovat informace stávajícím i potencionálním klientům a v neposlední řadě i prostředky, jak s těmito klienty – tedy pacienty komunikovat. A co je podstatné: nemusí se hned jednat o konzultace prostřednictvím videokonferencí. Z vlastní zkušenosti – z provozu webů, které jsem vytvořila – vím, že pacientům může často prokázat obrovskou službu už pouhé uvedení emailového kontaktu.

Komunikaci z pohledu lékaře pochopitelně není možné zužovat jen na komunikaci s pacienty. Patří sem i komunikace s laboratoří a dalšími specializovanými pracovišti a zdravotnickými zařízeními, komunikace s kolegy, s pojišťovnami, s úřady. Toto všechno je ideální pole působnosti pro tzv. webové aplikace a služby.


Web pro odborné společnosti

Už jednou byla zmínka o odborných společnostech – v souvislosti s poskytováním odborných informací. Význam webů odborných společností je obrovský a v dnešní době nedoceněný. Vždyť právě odborné společnosti pořádají nejvýznamnější odborné akce v tom kterém oboru. Vždyť právě na jejich půdě mohou jednotlivci získávat další vědomosti a zkušenosti. Vždyť právě v odborných společnostech vznikají dokumenty, které se stávají odbornými a právními normami. Z tohoto pohledu se použití webu a služeb na něm implementovaných jeví jako ideální. Počínaje tak "prostými" věcmi jako je prezentace vůči veřejnosti (domácí i zahraniční), přes informace o dění v odborné společnosti a daném oboru, až po plnou organizační podporu pořádaných akcí včetně online přihlašování a publikování proceedings.

Ale tím výčet možností webu nekončí. Na řadu přicházejí elektronické verze odborných časopisů a zpravodajů. Diskuzní fóra, archivy elektronických konferencí, databáze kazuistik, moderované poradny. To vše korunováno webovými aplikacemi šitými na míru – aplikacemi, které vycházejí z konkrétních potřeb té které odborné společnosti.


Cesta k cíli?

Pokud jste vydrželi číst až sem, tak vás možná při výčtu všech těch možností napadlo: "Pěkné, ale jak to získat?" A hlavně: "Kolik to bude stát?" Tak předně: co potřebujete. V prvé řadě webhosting neboli místo, kde budou vaše stránky fyzicky umístěny. Dále potřebujete doménu, neboli adresu, pod kterou internetoví uživatelé vaše stránky najdou. Pak nastává čas pro webdesign, tj. někdo musí vaše stránky vytvořit. Pokud budete potřebovat, aby stránky interaktivně obsluhovaly návštěvníky, bude muset někdo vytvořit příslušnou webovou aplikaci. A nesmíte zapomenout ani na aktualizaci obsahu, protože web bez aktualizace je mrtvý web, neboť není důvod se na něj vracet. Už při vzniku webu je třeba počítat s tím, že pouhá aktualizace obsahu již existujících stránek nebude stačit navěky a že se v budoucnu bude třeba zabývat otázkami dalšího rozvoje webu – vzniku dalších stránek, dalších služeb, které budou stránky návštěvníkům poskytovat.


Kolik co stojí?

Teď tedy už víme, co potřebujeme. Obecně existují dvě cesty, jakými se dát. První je využít služeb specializovaných firem, druhou je zajistit všechno z vlastních zdrojů. Často je vhodná i kombinace obou přístupů. Volba té které cesty závisí jak na velikosti daného zdravotnického subjektu, tak na jeho záměrech.

Připomeňme si, že my se stále bavíme v rovině lékařů v ordinacích a v rovině potřeb odborných společností. I ony mají v rámci naznačené jedné cesty poměrně širokou škálu výběru webových služeb. Počínaje službami zdarma až po nákladnější řešení, přinášející ovšem služby na profesionální úrovni. Tabulka nákladů pak může vypadat příbližně následujícím způsobem:

Webhosting0 - tisíce Kč měsíčně
Doména0 – 1.680 Kč 1.rok, 0 - 840 Kč / rok (od 2.roku)
Webdesign0 – desetitisíce Kč
Webové aplikace0 – statisíce Kč
Aktualizace0 – tisíce Kč
Další rozvojad webdesing a webové aplikace

MEDIMA.cz

Náhled na MEDIMA.cz

V souvislosti se zmíněnou možností využití profesionálních služeb je třeba na tomto místě upozornit na projekt, který se svým záběrem a pojetím vymyká běžné praxi českých firem působících v oblasti nabízení internetových služeb. Jedná se o projekt s názvem MEDIMA.cz s podtitulem "Internet pro lékaře a další pracovníky ve zdravotnictví". Projekt najdete na adrese www.medima.cz.

První zvláštností tohoto projektu je fakt, že je určen výhradně lékařům a dalším pracovníkům ve zdravotnictví. Projekt ale nenabízí informace, jak je tomu běžné u zdravotnických či medicínských portálů, ale nabízí internetové služby: webhosting, webmail, webdesign, webové aplikace.

Druhou zvláštností projektu je způsob pojetí webhostingu. Ten je poskytován – ne jak je tomu u podobných freehostingových služeb – na jedné společné doméně, ale na mnoha doménách, které jsou buď profesní, nebo oborové. Další sada domén je určená pro konkrétní projekty. Součástí balíku webhostingových služeb je také možnost webhostingu vlastní domény, a to zdarma.

Příklady domén:

Další zvláštností projektu MEDIMA.cz je to, že většinu výše uvedených služeb nabízí zdarma. Zde vidíte stručný výčet jednotlivých služeb:

* optimalizace pro internetové vyhledavače
WebhostingZDARMA
EmailZDARMA
WebmailZDARMA
Webdesignpo domluvě ZDARMA pro odborné společnosti
Webové aplikacead text za tabulkou
Elektronické konferenceZDARMA
SEO*ZDARMA

U položky webové aplikace záměrně není uvedena cena, protože existuje několik kategorií aplikací. Nejpoužívanější aplikace jsou poskytovány opět zdarma. Patří mezi ně např. odesílání formulářů mailem, správa registrovaného přístupu k webu, diskuzní fórum.

Pro ilustraci uvádím několik příkladů již existujících webových projektů realizovaných v rámci projektu MEDIMA.cz, jeden za každou "kategorii" webové prezentace:

Další weby vytvořené na zakázku provozovatelem projektu MEDIMA.cz (firma Medimarket s.r.o.) můžete najít z domovské stránky MEDIMA.cz pod odkazem "Naše weby". Kromě nich existuje celá řada dalších prezentací a projektů, které využívají ze služeb MEDIMA.cz pouze webhosting.

Další informace naleznete přímo na stránkách MEDIMA.cz na adrese www.medima.cz.


Kontakt na autorku článku:RNDr. Václava Smitková
email: smitkova@medima.cz
mobil: 604 217 119


Copyright © 2003 Václava Smitková
Vytvořeno pro přednášku na konferenci "Webové služby ve zdravotnictví", 31.3.-1.4.2003, Praha